Natuurlijk ga je als zzp’er zorgvuldig om met de spullen of gegevens van je opdrachtgever. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje en het is niet altijd jouw fout. Gedoe ligt al snel op de loer.
### Goed om te zien dat u mogelijk anderen inspireert met onze journalistieke content. We vragen u enkel voor persoonlijk gebruik onze content te kopiëren, om geen inbreuk te maken op onze Algemene Voorwaarden. Vraag anders naar onze bedrijfslicenties via
Stel, je geeft een presentatie bij een opdrachtgever en stoot in je enthousiasme een kop koffie over de designbank. Of iemand struikelt over de laptoptas die jij laat rondslingeren. Je klant kan je dan aansprakelijk stellen voor de schade. En dat kan flink in de papieren lopen, zeker als die klant door dat struikelen een tijdje niet kan werken. Als kleine ondernemer kun je deze kosten vaak niet of nauwelijks dragen en je particuliere aansprakelijkheidsverzekering dekt dit soort schade meestal niet.
Je kunt als eenpitter dus eigenlijk niet zonder een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Gelukkig is zo’n verzekering niet heel duur: reken op een tot enkele tientjes per maand. De premie is afhankelijk van het type werk dat je doet. Ben je freelancemarketeer, dan liggen de kosten lager dan wanneer je bijvoorbeeld in de bouw werkt.
Ook fotograaf Joshua Rood (46) heeft zo’n bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Hij zet regelmatig kleding, juwelen en tassen op de foto voor opdrachtgevers. ‘Als ik een stylist inhuur, zorgt die meestal voor de items die we nodig hebben en ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij hem of haar. Maar ik kan zelf natuurlijk ook schade veroorzaken tijdens het werk.’
Of je daar als zzp’er dan aansprakelijk voor bent, hangt af van de feiten en omstandigheden, zegt David Stikkelbroeck, advocaat bij Adelmeijer Hoyng Advocaten, in Maastricht, en gespecialiseerd in onder meer aansprakelijkheid. ‘Stel, je stoot tijdens je werk inderdaad die dure vaas van je opdrachtgever om, dan ligt het voor de hand dat je daarvoor aansprakelijk bent. Maar heeft de opdrachtgever die vaas op het randje van de tafel neergezet, dan kom je al meer in een grijs gebied.’
Zoiets is fotograaf Rood gelukkig nooit overkomen. Maar laatst had hij wel zelf flinke schade. ‘Er stond een fotomodel op een kabel die aan een van mijn camera’s vastzat. Die camera viel daardoor en was stuk. Uiteindelijk hebben we de kosten gesplit. Ik wilde er verder geen zaak van maken, ook omdat dat fotomodel niet verzekerd was voor aansprakelijkheid.’
Als je werkster zich ernstig verwondt door jouw gammele trapje, kan de schade een stuk hoger uitvallen
Verkeerd advies
Heb je een adviserend beroep, dan is naast een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verstandig. Je bent dan gedekt als je een fout maakt waardoor je klant financiële schade oploopt. Bijvoorbeeld als je een belastingaangifte verkeerd invult of als je een verkeerd advies geeft, waardoor je klant een ongelukkige investering doet. Hij kan je hiervoor dan aansprakelijk stellen.
Ook bij zo’n slecht uitvallend advies hangt het van de feiten en omstandigheden af of je als adviseur inderdaad aansprakelijk bent, zegt Stikkelbroeck. ‘Als je een duidelijk verkeerd advies geeft, dan ben je daar in beginsel aansprakelijk voor. Maar als de opdrachtgever bijvoorbeeld verkeerde gegevens heeft aangeleverd en het was jou niet duidelijk dat die gegevens onjuist waren, dan ligt aansprakelijkheid een stuk minder voor de hand.’
Kom je door zo’n meningsverschil in een juridisch conflict terecht, dan dekt de beroepsaansprakelijkheidsverzekering ook de kosten van de juridische ondersteuning. Een extra reden dus om zo’n verzekering af te sluiten. ‘In het algemeen hanteert de rechtspraak voor beroepsaansprakelijkheid als norm hoe een “redelijk handelend en redelijk bekwaam vak- of beroepsgenoot” zou hebben gehandeld in een vergelijkbare situatie’, zegt Stikkelbroeck. ‘Met andere woorden: de rechter zal dus moeten kijken of er aanknopingspunten zijn om vast te stellen wat zo’n vakgenoot zou hebben gedaan. Zijn er bijvoorbeeld in de betreffende branche bepaalde richtlijnen of gedragscodes? Of zijn er al eerder uitspraken over gedaan?’
### Goed om te zien dat u mogelijk anderen inspireert met onze journalistieke content. We vragen u enkel voor persoonlijk gebruik onze content te kopiëren, om geen inbreuk te maken op onze Algemene Voorwaarden. Vraag anders naar onze bedrijfslicenties via
Risico’s inschatten
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is wel duurder dan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. De premie is afhankelijk van het werk dat je doet, je jaaromzet en de risico’s die je loopt. Je kunt het best informeren bij je verzekeraar wat je precies nodig hebt. Sommige beroepsgroepen zijn in hun beroepsorganisatie verplicht zich te verzekeren tegen aansprakelijkheid. Dit geldt voor bijvoorbeeld advocaten, notarissen en accountants.
Behoor je niet tot die beroepsgroepen, dan bepaal je als kleine ondernemer zelf in hoeverre je je wilt indekken tegen aansprakelijkheid. ‘Ik denk dat het voor iedere zzp’er belangrijk is een goede inschatting te maken van de risico’s van zijn vak’, adviseert Stikkelbroeck. ‘Hoe groot is de kans dat je fouten maakt? Hoe groot is de kans dat je daarbij schade veroorzaakt? Hoe hoog kan die schade dan zijn? Kun je die potentiële schade zelf betalen? Dat soort risico’s moet je afwegen tegen de kosten en de dekkingsvoorwaarden van een verzekering.’ Daarnaast is het natuurlijk van belang je aansprakelijkheid te beperken, bijvoorbeeld in je algemene voorwaarden. ‘Maar je aansprakelijkheid geheel uitsluiten is juridisch gezien erg lastig.’
Gekrompen trui
Overigens kun je ook zelf de opdrachtgever zijn en tegen aansprakelijkheidsissues aan lopen. En dat kan sneller gebeuren dan je misschien denkt. Zo kan je huishoudelijke hulp iets breken of je dure trui te heet wassen. Is je hulp een zzp’er, dan moet hij of zij de schade vergoeden als jij op je strepen gaat staan. De vraag is of je het daarop aan wilt laten komen.
Maar in de meeste gevallen werkt een huishoudelijke hulp als particulier en ben jij in feite de ‘werkgever’. En draai je dus in principe zelf op voor de schade. Het maakt hierbij niet uit of de hulp zwart of wit werkt. Dat staat daar los van. Je kunt nog wel informeren of je inboedelverzekering dekking biedt.
Nu is een gekrompen trui of een gebroken ovenschaal nog wel te overzien. Maar als je hulp zich ernstig verwondt door jouw gammele trapje, kan de schade een stuk hoger uitvallen. Als ‘werkgever’ moet je nu eenmaal zorgen voor een veilige werkplek. Deze schade valt in principe onder je particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Maar de dekking en de voorwaarden verschillen per verzekeraar. Het is dus slim om je polis er even op na te slaan als je een huishoudelijke hulp inhuurt.
Uit de rechtspraak
Wat als je als zzp’er letsel oploopt door een ongeluk tijdens je werk? Vaak ben je dan zelf aansprakelijk, je bent immers ‘eigen baas’. Maar er zijn uitzonderingen. Zo deed de Hoge Raad in 2012 een uitspraak waarop veel rechters daarna teruggrepen. Het ging in deze zaak om een ‘eenpitter’ die werd ingehuurd om aan een vezelverwerkingsmachine te werken. Tijdens het werk trapte hij door een plaat, waardoor hij in een draaiende schroef terechtkwam. Zijn rechterbeen moest grotendeels worden geamputeerd. De zzp’er stelde daarop zijn opdrachtgever aansprakelijk. Na een lange strijd kreeg hij bij de Hoge Raad zijn gelijk, voornamelijk omdat hij niet zelf de zeggenschap had over de manier waarop hij het werk moest uitvoeren.
Bron: FD


