Centric, Ormer ICT, AFAS Software: diverse grote Nederlandse IT-bedrijven sponsoren bekende voetbalclubs waaronder Feyenoord, AZ en Sparta. Waarom kiezen IT-bedrijven voor voetbal en niet voor hockey of volleybal? En wat heeft een B2B ICT-bedrijf aan bekendheid onder voetballiefhebbers?
Een van de bekendste voorbeelden van sponsordeals tussen IT-bedrijven en voetbalclubs, is die van het Nederlandse softwarebedrijf AFAS met AZ. AFAS stond dertien jaar geleden op een kantelpunt waarbij het balanceerde tussen een softwarespecialist in de regio Utrecht en doorgroeien naar een landelijke speler, zo vertelt woordvoerder Martijn Delahaye aan AG Connect.
Een goede match vinden
“AFAS is een familiebedrijf dat in 2010 grote ambities had, maar voor het sponsoren van een voetbalclub was het eigenlijk te klein. AZ kende een vervelende periode waarbij de hoofdsponsor, de Dirk Scheringa Bank (DSB), failliet ging. Er ontstond bij AZ behoefte aan een stabiele partner, om lange-termijnafspraken mee te maken op sponsorgebied. Zo vonden de twee partijen elkaar.”
AFAS en AZ hebben een bijzondere band. Veel andere hoofdsponsors haken vaak na enkele jaren af, aldus Delahaye. AFAS bleef echter een ongekend lange tijd hoofdsponsor van de club uit Alkmaar. Pas vorig jaar stopte de samenwerking, hoewel het stadion nog wel gesponsord wordt door het IT-bedrijf. Door de jaren heen is er veel veranderd.
“Wij zijn met AFAS in 2010 dankzij ons hoofdsponsorschap in de perceptie van heel veel bedrijven en organisaties een landelijke speler geworden. Daar was het ons toen ook om te doen. We zagen AFAS ineens op Studio Sport voorbijkomen, we konden onze klanten meenemen en de shirts en reclameborden met onze naam erop kwamen integraal op websites van de Telegraaf en NU.nl te staan.”
Voetbalfans in de zakelijke wereld
Volgens Delahaye is de exposure van een voetbalclub ‘het hoogst haalbare’ voor een IT-bedrijf met een Nederlandse propositie dat wil sponsoren, omdat voetbal gewoon verreweg de best bekeken sport is in Nederland. “Het is ieder weekend, er wordt over gepraat, het komt op de radio, kranten schrijven erover en foto’s worden overal verspreid. Ook wanneer je alleen zakelijke klanten hebt: de vele voetbalfans zijn werkzaam voor vele bedrijven en kunnen jou ook weer ergens binnenbrengen. Via het voetbal kun je dus net goed ook zakelijke klanten binnenhalen.”
De IT-dienstverlener merkte na de deal in korte tijd dat grotere bedrijven heel anders naar het bedrijf begonnen te kijken. AFAS trad dankzij de deal ineens toe tot de eredivisie van de zakelijke wereld. “Voordat we hoofdsponsor waren moesten we best wel hard verkopen om grote klanten als ANWB of CSU binnen te halen voor automatiseringsklussen. Maar er lijkt een soort ongeschreven regel te zijn in de hoofden van mensen. ‘Als jij je kan verbinden aan een eredivisieclub, ben je groot genoeg en serieus genoeg om met grote organisaties zaken te doen’, zo denken ze.”
Goede en slechte tijden
Voordat de uiteindelijke deal gesloten werd voerde AFAS ook gesprekken met FC Utrecht. Een meer logische keuze qua locatie. De keuze viel echter op AZ omdat het een ‘familieclub’ is. “Bij AZ komen kinderen, opa’s en oma's, dat past bij ons bedrijf. In Alkmaar is het gezellig. De club kan meedoen om te winnen maar het is daar nooit amok of gedoe. Dat vonden we heel erg passen bij ons.”
Zoals bij iedere voetbalclub zijn er ook bij AZ wel eens incidenten. Het was onlangs nog hommeles, toen er op de tribunes gevechten uitbraken met Britse supporters van West Ham bij een Europese wedstrijd. “Wij vinden zoiets als sponsor natuurlijk heel vervelend. Maar wij zijn van mening dat je er óók in slechte tijden moet zijn voor de club als sponsor. Dat gold zeker ook toen het dak van het stadion eraf waaide. Als sponsor profiteert je mee van succes, maar in slechte tijden moet je je ook niet verschuilen, ook al heeft het imago-technisch niet altijd voordelen.”
Na twaalf jaar is AZ een jaar geleden op zoek gegaan naar een andere hoofdsponsor. Het biedt de club nieuwe financiële kansen om verder te groeien. Delahaye: “Dat vinden wij niet erg. Wij zijn altijd loyaal geweest naar AZ, maar wij hebben onze doelen ook meer dan bereikt. We geven de club graag een kans om door te groeien met een partij die meer betaalt dan wij deden.
Unit4 & Centric
IT-bedrijven die voetbalclubs sponsoren komen regelmatig voor. Unit4 was jarenlang gekoppeld aan de KNVB, maar daar kwam na 4 jaar een einde aan. De nieuwe eigenaar Advent, een business softwarebedrijf, wilde inzetten op een internationale koers waarin het partnership van de KNVB niet meer past. UNIT4 gebruikte onder meer zijn ICT-expertise om de informatievoorziening tussen amateurverenigingen en de KNVB verder te verbeteren.
Ook de bekende IT-dienstverlener Centric sponsorde door de jaren heen diverse voetbalclubs, waaronder De Graafschap, Sparta en Groningen. Tussen De Graafschap-directeuren en Gerard Sanderink ontstond echter al gauw onenigheid. Volgens de excentrieke directeur wilden zij geen adviezen van hem aannemen. Er werd een einde aan gemaakt. Centric nam zelf afscheid van Sparta toen de club degradeerde naar een lager niveau.
Voetbalclubs zelf vormen ook een groeiende markt voor IT-bedrijven. Ormer ICT is momenteel zijn partnerschap met de heersend landskampioen Feyenoord aan het uitbreiden. Ormer levert als outsourcingpartner onder meer het netwerk, de servers, switches, firewalls en WiFi. Ook levert het bedrijf software zoals een ‘spelervolgsysteem’ dat gebruikt wordt in de transferperiodes. Bij de online kaartverkoop aan supporters spelen systemen van Ormer ook een rol.
Bron: AG connect


