Ik merk dat zodra de telefoon gaat mensen nog steeds vinden dat ze alles moeten laten liggen en die telefoon moeten opnemen. Waarom is dat? Het werd mij van de week nog eens pijnlijk duidelijk toen ik aan de balie van de fysiotherapeut stond en ik net wou zeggen: ‘Ik heb een afspr…’ en vervolgens ging de telefoon. Ik was direct de aandacht van de receptioniste kwijt want die nam de telefoon op. Ze keek me ook aan met een gezicht van ‘Ik kan er niks aan doen, ik moet deze opnemen want als ik de telefoon niet binnen drie bellen opneem dan ontploft hij’.

De telefoon heeft nog steeds een hogere prioriteit dan een face-to-face gesprek. Het gebeurt me elke week wel een keer dat ik word onderbroken met de opmerking 'O sorry, deze moet ik opnemen'. Je verwacht dan dat diegene twee seconden later tegen de andere persoon aan de lijn zegt: 'Ik kom er direct aan', vervolgens zijn bandweerkostuum aantrekt en hard wegloopt. Maar nee, meestal is het een 'Hallo wat leuk dat je belt, lang niet gesproken'.

E-mail daarentegen heeft weer een lagere prioriteit dan een face-to-face gesprek. E-mail lijkt soms op flessenpost: hopen dat iemand hem leest. Als je een mail stuurt, kun je soms net zo goed zelf langs lopen. Ik vind het ook altijd zo'n gênante vraag: 'Heb je mijn mail al gelezen? Daar kun je maar twee antwoorden op geven: 'Ja, maar het interesseerde me niet dus ik heb niet gereageerd' of het antwoord is 'Nee, want ik zag wie de afzender was'.

Laagste prioriteit heeft inmiddels de post. En terecht. Als iets drie dagen mag duren voordat het aankomt dan mag de opvolging ook best iets langer duren. De enige enveloppe die altijd direct werd opengemaakt was de blauwe enveloppe maar deze is inmiddels ook digitaal geworden dus die komt ook onderaan de stapel.

Terugkomend op de fysiotherapeut. De receptioniste liet mij drie (!) telefoongesprekken wachten met als gevolg dat ik dus tien minuten te laat bij mijn afspraak kwam. Toen ik bij de fysiotherapeut de kamer binnenkwam zei hij ook nog doodleuk: 'Als je de volgende keer wat later bent, moet je even bellen'.

Ik ga een klachtenbrief schrijven. Of mailen. Ik stuur wel een appje.

Bron: Computable