Philips Lighting, het lichtonderdeel dat Koninklijke Philips volgend jaar afsplitst, heeft woensdag allianties bekendgemaakt, waarmee het zijn leidende positie in de wereld als lichtproducent en -dienstverlener verder wil versterken. Daarmee speelt Philips Lighting in op de mogelijkheid om licht te koppelen aan het internet, waardoor nieuwe toepassingen mogelijk worden.

Volgens ceo Eric Rondolat van Philips Lighting staat de lichtindustrie door de connectie met het internet voor de grootste transformatie sinds de uitvinding van de gloeilamp. 'Er valt veel te ontdekken en te innoveren in de lichtindustrie. Daarbij maken gebruiken we niet alleen onze eigen vaardigheden maar ook die van daarbuiten.'

Met de Amerikaanse netwerkleverancier Cisco sloot Philips Lighting een strategische alliantie af voor 'slimme' kantoorverlichting. De twee partijen schatten de omvang van deze markt nu al op €1 mrd.

Op afstand

Door de samenwerking, die wordt afgetrapt bij het Canadese Cisco-hoofdkantoor in Toronto, koppelt Cisco de lichtarmaturen van Philips aan het internet. Daardoor kan de verlichting bijvoorbeeld op afstand worden bestuurd. Cisco en Philips claimen dat bedrijven hierdoor op hun energierekening kunnen besparen en de productiviteit van de medewerkers kunnen verhogen.

Met de Duitse softwareleverancier SAP heeft Philips Lighting een samenwerkingspact gesloten voor straatverlichting. Met behulp van SAP-programmatuur kunnen naast informatie over de straatverlichting ook gegevens over verkeer en parkeren op één centraal dashboard worden weergegeven. Gemeenten kunnen met deze informatie bijvoorbeeld de verkeersdrukte beperken of het energieverbruik verminderen.

'Slimmere' steden

Ook Cisco is druk doende met projecten die de steden 'slimmer' moeten maken. Bill Bien, hoofd strategie en marketing van Philips Lighting, sloot woensdag niet uit dat de Amerikanen in een later stadium ook hierbij aanhaken. 'Zeg nooit nooit.'

Opmerkelijk is voorts het product dat Philips Lighting samen met tv-producent Talpa heeft ontwikkeld voor kijkers van The Voice of Holland. Tijdens de live-uitzending wordt daarbij de de verlichting in de huiskamer voortdurend aangepast. Daarvoor moet de consument wel een Philips Hue-lichtsysteem bezitten en de app van 'de Voice' downloaden om de bediening te regelen. 'De woonkamer wordt dan een extensie van het tv-programma', aldus Gerge Yianni, technologiedirecteur Home Systems van het lichtbedrijf.

bron: FD